Forårskuller på shoppen - spar op til 50% på massevis af varer her.

Følelser

At forstå og udtrykke følelser er en vigtig del af barnets sociale og personlige udvikling. I denne kategori finder du materialer, der hjælper børn med at genkende, navngive og tale om følelser – på en tryg og visuel måde.

Vores populære dækkeservietter med følelser> og følelsesplakat gør det nemt at bringe samtaler om følelser ind i hverdagen. Børnene ser forskellige ansigtsudtryk og lærer at koble dem til ord som glæde, tristhed, vrede, overraskelse og flere. Det styrker både empati, selvforståelse og kommunikation.

Vi tilbyder også en række børnebøger om de 8 grundfølelser, der gør det nemt at åbne op for samtale og refleksion gennem fortællinger og genkendelige situationer. Perfekt til både institution, skole og hjemmebrug, hvor følelsesmæssig udvikling er en vigtig del af barnets trivsel.

Følelser hos børn – lær at forstå og udtrykke følelser gennem leg og samtale

Følelser er en naturlig og vigtig del af børns udvikling. At kunne genkende, forstå og udtrykke følelser er ikke kun afgørende for trivsel – det er også grundlaget for empati, sociale relationer og selvregulering. Børn, der får støtte til at sætte ord på deres følelser, har lettere ved at indgå i fællesskaber, løse konflikter og håndtere hverdagens små og store udfordringer.

I denne artikel dykker vi ned i, hvordan man kan arbejde med følelser i børnehøjde – med særligt fokus på dækkeservietter med følelser, følelsesplakater og bøger om de 8 grundfølelser. Alt sammen redskaber, der gør det nemt og trygt at tale om følelser – både derhjemme, i daginstitution og i skole.

Hvorfor er følelsesmæssig læring vigtig?

Følelsesmæssig intelligens handler om evnen til at identificere egne og andres følelser, forstå hvad de betyder og reagere hensigtsmæssigt. Denne evne udvikles tidligt – og børn har brug for støtte, modeller og træning for at lære det.

Når børn lærer at sætte ord på deres følelser, får de styrket deres:

  • Selvforståelse og selvtillid
  • Empati og forståelse for andre
  • Evne til at håndtere konflikter
  • Trivsel og mentale sundhed

Følelser er med os hele tiden – og ved at lære om dem, bliver børn bedre rustet til livet.

Dækkeservietter med følelser – læring ved bordet

Vores dækkeservietter med følelser er en enkel og effektiv måde at bringe følelser i spil i hverdagen. Servietterne viser billeder af forskellige ansigtsudtryk og navne på følelser som glæde, vrede, tristhed, overraskelse, frygt, afsky, skam og kærlighed.

De fungerer både som visuel støtte og samtalestarter. Ved måltidet kan du fx spørge: "Hvilken følelse havde du i dag?", eller "Hvordan tror du barnet på billedet har det?" Det hjælper barnet med at sætte ord på sine oplevelser og udvikle følelsesmæssigt sprog.

Dækkeservietterne er lavet i slidstærkt materiale og kan bruges igen og igen – derhjemme, i institutioner og SFO’er. De inviterer til dialog og refleksion – uden at følelserne bliver for svære eller tunge at tale om.

Følelsesplakat – visuel støtte i hverdagen

Vores følelsesplakat samler de vigtigste grundfølelser i ét overskueligt og farverigt format. Hver følelse er illustreret med et ansigtsudtryk og et ord – så børn nemt kan genkende og navngive dem.

Plakaten kan hænges op i klasseværelset, på børneværelset eller i garderoben i daginstitutionen. Når den er synlig, bliver den en naturlig del af hverdagen – og børnene kan bruge den aktivt til at vise, hvordan de har det. Fx ved at pege på en følelse, de genkender i sig selv.

Den visuelle støtte er særligt vigtig for børn, der har svært ved at sætte ord på følelser. Den hjælper med at konkretisere det abstrakte og skabe en tryg ramme for følelsesmæssig samtale.

Bøger om de 8 grundfølelser – fortællinger der spejler barnet

Bøger er et stærkt redskab til at arbejde med følelser. Gennem historier og karakterer kan børn spejle sig i andre og lære, at det er helt normalt at føle både glæde, vrede og tristhed.

Vi tilbyder en række børnebøger om de 8 grundfølelser: glæde, tristhed, vrede, frygt, overraskelse, afsky, skam og kærlighed. Bøgerne er skrevet i børnehøjde og illustreret med genkendelige scener fra børns hverdag.

Efter læsningen er det oplagt at stille spørgsmål som:

  • "Har du nogensinde følt det samme som barnet i bogen?"
  • "Hvad kunne man gøre, hvis man føler sig vred eller ked af det?"
  • "Hvordan tror du, det føles for den anden person i historien?"

Bøgerne hjælper med at åbne for samtaler, som kan være svære at tage hul på uden et fælles udgangspunkt. De fungerer både i grupper og én til én – og kan bruges igen og igen.

Sådan bruger du materialerne sammen

Det bedste resultat opnås ofte ved at kombinere flere typer materiale. På den måde bliver følelser en del af børnenes hverdag – og ikke kun noget, man taler om, når nogen græder.

  • Brug følelsesplakaten som daglig støtte og samtaleværktøj
  • Lad dækkeservietterne sætte gang i refleksion ved bordet
  • Læs bøgerne sammen og tal om de oplevelser, børnene kan genkende

Med tiden vil børnene begynde selv at sætte ord på, hvordan de har det – og blive bedre til at forstå og reagere på andres følelser. Det skaber grobund for stærkere relationer og større trivsel.

Følelser i institution og skole

Materialerne egner sig ikke kun til hjemmebrug, men er også oplagte i pædagogiske og undervisningsmæssige sammenhænge. Følelsesarbejde kan være en del af morgensamlinger, emneuger, klassesamtaler eller konflikthåndtering.

Følelser er en integreret del af det pædagogiske læreplansmål Alsidig personlig udvikling – og ved at arbejde aktivt med dem, støttes børnene i at blive bevidste, empatiske og selvregulerende individer.

At arbejde med følelser er en vigtig del af børns udvikling – og det kan gøres trygt, enkelt og meningsfuldt med de rette redskaber. Vores dækkeservietter, følelsesplakat og bøger om de 8 grundfølelser gør det nemt at skabe samtale, refleksion og forståelse.

Ved at give børnene sprog for deres indre liv, ruster vi dem til at håndtere både medgang og modgang. Det er ikke kun vigtigt for dem selv – men også for deres fællesskaber og fremtidige relationer.

Følelser er ikke noget, vi skal skjule – de skal anerkendes, forstås og udtrykkes. Og med legende og visuelle materialer bliver det både sjovt og meningsfuldt for børnene at lære om deres følelsesliv.